2015:2höst

NATURSKYDDSFÖRENINGEN I HOFORS-TORSÅKER 40 ÅR

Torsdag 12 november                   Björkhagsskolan kl. 19

I år kan vår förening se tillbaka på 40 års verksamhet, något som du kan läsa mera om i det här häftet. Vi kommer att ställa ut gammalt material, t.ex. tidningsurklipp och berätta en del om vad som hänt i föreningen under perioden. Vi hoppas också kunna visa gamla bilder från föreningsaktiviteter. Har du själv bilder, eller har du något minne du vill dela med dig till oss andra är du välkommen att göra det. Vi bjuder speciellt in alla som bidragit till det vi gjort under den här perioden, men alla andra är precis som vanligt också välkomna!

Kvällen till ära bjuder vi på kaffe och jubileumstårta.

Bild 1

Redan 7 år sedan branden på Storåsen

VINTERTRÄFF

Onsdag 9 december                     Björkhagsskolan kl. 19

Vinterträffen börjar bli tradition i vår förening. Ta med dig dina naturbilder och berätta för oss andra om vad du sett och upplevt i Hoforsnaturen eller på resor i Sverige eller utomlands.

Vi brukar vara några stycken som har bilder med oss, så du kan rikta in dig på att din del av programmet blir ca 20 min.

Traditionsenligt fikar vi på kaffe och lussekatt.

Bild 2

De vilda blommornas dag-något att minnas i vintrmörkret

NATUR VID STILLAHAVSKUSTEN

Torsdag 28 januari                                                    Björkhagsskolan kl. 19

Våren 2015 gjorde Barbro och Lennart Risberg en resa längs kusten i norra USA i delstaten Washington och södra Kanada i delstaten British Columbia. Här finns fantastiska regnskogar med barrträd, som kan bli upp mot 100m höga, höga snötäckta berg och milsvida stränder med en enorm fågelrikedom. Fågelfaunan i området har en spännvidd från kolibrier till albatrosser. I kväll får du en reseberättelse i ord och bilder.

Vi bjuder på fika.

Bild 3

KRETSSTÄMMA

Onsdag 2 mars Björkhagsskolan kl. 19

Stämman är föreningens årsmöte. Till den är du välkommen med förslag på nya styrelseledamöter. Vi skulle gärna se en föryngring i styrelsen och en breddning med någon/några som ville jobba mer med miljöfrågor. Valberedningens ordförande är Gunnie Magnusson, tel. 85047.

Du är också välkommen med förslag och idéer till verksamheten. Om styrelsen ska kunna ta ställning till dem behöver föreningens sekreterare Anette Karvonen Persson ha dem senast 19/2.

NEPAL

Onsdag 2 mars Björkhagsskolan kl. 1930

Nicklas Gustavsson reste under våren 2015 till Nepal. Det blev mer dramatiskt än han hade tänkt sig, när en kraftig jordbävning inträffade under hans vistelse där den 25 april 2015. Jordbävningen hade en styrka på 7,8 på Richterskalan och medförde 2600 döda och 14000 skadade och stor materiell förödelse. Flera laviner gick på Mount Everest, där många bergsklättrare dog eller rapporterades som saknade.

Nicklas upplevelse av jordbävningen kommer att kompletteras med hans bild av landet och dess natur och kultur.

Vi bjuder på fika.