2018:1

FÅGELTORNSKAMPEN

Lördag 5 maj                    Bysjön, morgonen och förmiddagen

Den här dagen är det en tävling mellan lag placerade i fågeltorn i hela Norden om vilka som kan se flest arter. Vi har ett lag som består av fyra personer. Reglerna säger att minst två av dem måste se arten för att den ska räknas. Laget finns på plats i tornet vid Bysjön intill järnvägen i Hästbo mellan kl. 05 på morgonen och kl. 13. Ifjol såg vi hela 75 arter. Det gav oss en placering som nr 22 av 73 deltagande lag. I år ställer vi upp igen. Den som är intresserad får gärna komma och se hur det går för oss. Även om det är tävling så har vi tid att berätta vad vi har sett och vad vi hoppas på.

Fågeltornskampen i full gång

FÅGELSKÅDNINGENS DAG

Söndag 6 maj                    Bysjön kl. 18

Vi uppmärksammar dagen med en fågelpromenad under Lennart Risbergs ledning. Vi samlas vid fågeltornet intill järnvägen för att vandra längs leden runt sjön. Förhoppningsvis är det många fåglar som sjunger i snåren. Kanske har näktergalen kommit. Vid sjön kan vi se fiskgjusen jaga om vi har tur. Dessutom ser vi de fåglar som ligger i sjön. Ta gärna med fika.

Tidig vår vid Bysjön

Fiskgjuse

NATURNATTA

Fredag 1 juni                     Samling vid Lidl kl. 22

Vi hoppas kunna ta oss med bil upp på Storåsen  med storslagen utsikt över Hyen men också över ett vidsträckt skogslandskap med berg som reser sig mot norr och väster. Här inväntar vi mörkret medan vi känner nattens dofter och lyssnar till dess ljud. Det kan också bli att vi tar oss till någon annan utsiktspunkt, allt beror hur vi kan ordna passagen av vägbommar. Ta med fika.

OBS! Naturnatta äger bara rum om det är bra väder, utan regn eller blåst. För säkerhets skull, ring Barbro 076.1382900 eller Stig 070.5563878

Utsikt från Storåsen mot Hyen

DE VILDA BLOMMORNAS DAG

Söndag 17 juni                  Lidl kl. 10 eller Handelsbanken Torsåker kl. 1015

I år tar vi vår blomstervandring på den fina slåtterängen vid Fäbods Östansjö. Där kan vi se många spännande och ovanliga växtarter som finns här tack vare att marken hävdats årligen, troligen i ett par hundra år. Inget område i vår kommun är så artrikt som den här ängen. Det blir en lätt vandring i vacker miljö. Ta med dig förmiddagsfika för en rast i grönskan.

Blomstervandringen genomförs i samarbete med Svenska Botaniska Föreningen.

Kattfot, en av de arter vi hoppas se under dagen

BINA I BERGVIKEN

En lördag eller söndag i juli

Efter Moas och Davids intressanta föredrag på vårt årsmöte har det kommit förslag om ett studiebesök hos dem i Bergviken, som ligger mellan Barkhyttan och Sälgsjönäs.  Öppna bikupan kan man bara göra om det är fint väder och varmt. Det måste därför äga rum en vacker dag och på dagtid. Är du intresserad av att vara med hör du av dig till Barbro Risberg barbro.risberg@gmail.com eller mobil 076.1382900, så får du information med kort varsel, om när det kan bli aktuellt att göra besöket. Ta med fika.

MURKOLAN OCH BÖKESBERG

Lördag 1 sept.                   Lidl kl. 14 eller Handelsbanken, Torsåker kl. 1415

Områdena vi ska besöka ligger öster om Wij. Murkolan är en rik våtmark med många blommande växter, som vattenklöver, flera violarter och orkidén korallrot. För att se dem är det för sent på året så idag fokuserar vi på lavar och mossor med hjälp av vår duktiga kännare Nicklas Gustavsson. Hinner vi tittar vi också på de vilda blockmarkerna på Bökesberg i närheten. Ta med fika.

Bökesberg från Rönningen

COLOMBIA

Torsdag 18 okt.                 Björkhagsskolan kl. 19

Anders Lindfors visar naturbilder från sin resa till Colombia. Han reste runt i landet och visar bilder från bl.a. Andernas molnskogar och savannen i östra delen av landet. Det blir mycket fåglar, men även lite andra djur. Rostörad aracari är bara en av skönheterna.

Vi bjuder på fika.

Rostörad aracari

OMAN

Onsdag 14 nov.                 Björkhagsskolan kl. 19

Vi fortsätter raden av bildvisningar från länder långt borta från Sverige. Barbro och Lennart Risberg har besökt Oman längst ner på Arabiska halvön flera gånger se senaste åren. Landet är okänt för de flesta svenskar men lätt att röra sig i och med mycket att se.

Stäppörn

Arabisk kameleont