2019:2

VINTERTRÄFF

Tisdag 3 dec. Björkhagsskolan kl. 1900

Det här är vår traditionella vinterträff då vi samlas kring bilder av naturupplevelser, växter och djur vi mött under året, och delar med oss av det.  Du får max en kvart för ditt inslag för vi hoppas vi blir många som har bilder med sig! Vi bjuder på kaffe/the, lussekatter och pepparkakor. Ta gärna med egen mugg!

Tranor,kanske något för vinterträffen

ROVFÅGLAR   Nytt datum

Tisdag 18 Februari                                  Björkhagsskolan kl. 1900

Det går inte att komma ifrån att det är något speciellt med rovfåglar, vare sig det är en sparvhök som snabbt drar förbi, en fiskgjuse över en sjö eller en örn högt uppe. Nästan alltid önskar man att man hade sett dem betydligt närmare och en längre stund. Det blir mest tillfälliga kontakter.

Den här kvällen blir det en presentation av alla traktens rovfågelarter, de vanliga och de tillfälliga plus kanske någon som vi ännu inte sett här. Det kommer att handla om deras levnadsvanor, om flyttning och trender blandat med dramatiska upplevelser och diverse kuriosa.

Vi bjuder på fika. Ta gärna med egen mugg!

Ung jaktfalk

STORÄLGAR I ALASKA

Visades 22 Januari                                  Björkhagsskolan kl. 1900

Du som är med i vår facebookgrupp har säkert sett de bilder på de praktfulla storälgarna från Alaska som Stig Björk har lagt ut där. I kväll får du veta mer om hans resa och hans besök i nationalparken Denali hösten 2019, där han fotograferat älgarna. Dessutom blir det mer om de unika storälgarna plus andra upplevelser.

Vi bjuder på fika, men kom gärna ihåg att ta med egen mugg!

Älgtjur i Denali nationalpark, Alaska

KRETSSTÄMMA

Torsdag 5 mars                                         Björkhagsskolan kl. 1900

Stämman är föreningens årsmöte. Där väljer vi styrelse och bestämmer inriktningen på verksamheten för det kommande året. Har du förslag på nya styrelseledamöter hör du av dig till valberedningens ordförande Gunnie Magnusson, 076.1668834. Vill du att föreningen ska ta upp någon speciell fråga kan du skriva en motion och skicka den till vår sekreterare Anette Karvonen Persson senast 21 februari, anette.solbacken@gmail.com.

BILDVISNING EFTER KRETSSTÄMMAN

Torsdag 5 mars                                         Björkhagsskolan kl. 1930

Det ska alltid vara ett föredrag med bildvisning i anslutning till kretsstämman. Så blir det i år också, även om det inte är klart när detta skrivs eftersom den tänkta fick utgå i sista stund. Vi kommer att lägga ut information på föreningens facebooksida i god tid och de som har lämnat oss sin mejladress kommer att få besked där någon dag innan.

Kanske bildvisning om trollsländor? Här den största av dem, en kungstrollslända

ARTRIKA VÄGKANTER

Tisdag 21 april                                         Björkhagsskolan kl. 1900

I dagens jordbruk finns inte längre utrymme för någon ängsskötsel. Det missgynnar många ängsblommor, fjärilar och andra insekter. Ängsblommor gynnas däremot av slåtter, då många av dem är konkurrenssvaga. Längs våra vägkanter genomför slåtter, oftast varje år och det betyder att de har blivit en fristad för många av de ”hemlösa” ängsväxterna. Det gäller att göra det på rätt sätt och vid rätt tid, så att växterna hinner fröa av sig. Sköts allt detta rätt kan vägkanterna i viss mån ersätta de försvunna ängarna. Vi kommer också att nämna något om de invasiva växter, t.ex. lupin som brer ut sig i vägkanterna och på så sätt tränger undan andra arter.

I kväll tar vi upp vilka vägsträckor som är viktiga i vår kommun, vilka arter det handlar om och hur skötseln bör se ut för att få våra vägkanter att blomma med ängsväxter som annars riskerar att försvinna.   Vi bjuder på fika, kom ihåg att ta med dig egen mugg.

Artrik vägkant vid Åsmundshyttan