2017:2höst

VI SOM BOR HÄR

Onsdag 8 nov. Folkets Hus Hofors kl. 19

I samarbete med Hofors teaterförening ges den här föreställningen av Riksteatern med programledaren Martin Emtenäs och musikern Stefan Sundström. Den handlar om biologisk mångfald ”i mellanrummet mellan glitter och gråsuggor”. Den bygger också på lokalt material om vår natur och folk som engagerar sig för att bevara den. Vår förening kommer att medverka. Efter föreställningen blir det möjlighet till att byta fröer med varandra.  Håll utkik i dagspressen efter närmare information.

FOLK OCH NATUR PÅ MADAGASKAR

Tisdag 14 nov.                     Björkhagsskolan kl. 19

Hofors har många naturfotografer. En av dem är Bo Joelsson som flyttat hit efter många år i Stockholm. Han har rest mycket och dokumenterat sina resor i bilder. I kväll får vi höra om hans bild av och se hans bilder från Madagaskar. Vi bjuder på fika.

VINTERTRÄFF

Torsdag 7 dec. Björkhagsskolan kl. 19.

Det har blivit tradition i vår förening att ses i början av december och blicka tillbaks på den gångna sommaren genom att titta på varandras naturbilder. Ta med bilder för en visning inklusive berättande för ca 20 minuter. Kaffe, lussekatt och pepparkaka hör också till.

VÄSTRA NORDAMERIKA

Torsdag 18 jan.                    Björkhagsskolan kl.19

Anders Lindfors har under sommaren som gick besökt västra Nordamerika från Alaska i norr genom Kanada och ner till Wyoming i söder. Ikväll får vi en reserapport från honom. Anders fotograferar både landskap, fåglar, andra djur och det mesta han hittar i naturen, så du kan förvänta dig att få en komplett bild av områdets natur från glaciärer genom regnskog och prärie till öken. Vi bjuder på fika.

BOTSWANA

Torsdag 22 feb.                    Björkhagsskolan kl. 19

I påskas åkte Jörgen och Merit Lindgren på safari i Botswana. Under två veckor färdades de 225 mil, mestadels i med jeep men även till fots och i kanot. Sötvattendeltat Okavango, mångfalden i Moremi, slätterna i Magadikgadi är några av de platser som visade upp sitt rika djurliv. Att komma naturen för nära kan vara både fascinerande och bitvis skrämmande. Kom gärna och se en bråkdel av de 10 000 fotografier som togs under resan. Vi bjuder på fika.

KRETSSTÄMMA

Tisdag 6 mars Björkhagsskolan kl. 19

Stämman är föreningens årsmöte. Där väljer vi styrelse och bestämmer inriktningen på verksamheten för året som kommer. Har du förslag på nya styrelseledamöter hör du av dig till valberedningens ordförande Gunnie Magnusson, tel. 85047. Vill du att föreningen ska ta upp någon speciell fråga kan du skriva en motion och skicka den till vår sekreterare Anette Karvonen Persson senast 23 februari, anette.solbacken@gmail.com.

BIODLING

Tisdag 6 mars Björkhagsskolan kl. 19.30

Moa Swing Gustafsson är nybliven biodlare i Sälgsjönäs. Hon berättar om sina erfarenheter av den här viktiga verksamheten som har så stor betydelse för pollineringen av våra bärbuskar, fruktträd och andra nyttoväxter. För hennes del har det också fört med sig ett ökat intresse för andra insekter som humlor och för de vilda växterna.