2016:2höst

LANDSKAP OCH DJUR RUNT HOFORS

Onsdag 16 nov.                    Björkhagsskolan kl. 1900

Jörgen Lindgren är en av flera duktiga naturfotografer i Hofors. Vi har lyckats få honom att komma till vår förening och visa sina bilder. Det ska bli spännande att se den välbekanta hemmanaturen vinklad genom Jörgens kameraobjektiv och ta del av hans upplevelser.

Vi bjuder på fika.

fiskgjuse-2

Fiskgjuse.   Foto:Jörgen Lindgren

VINTERTRÄFF

Torsdag 1 dec.                     Björkhagsskolan kl. 1900

Det är en lång tradition i vår förening att samlas i början av december för att ta del av varandras bilder och höra vad som hänt under den gångna sommaren. Ta med dig bilder för ett inslag på ca 20 minuter.

Kaffe/te, lussekatt och pepparkaka hör också till traditionen.

hermelin

Hermelin. Foto: Barbro Risberg

GALAPAGOS OCH ECUADOR

Torsdag 19 jan.                    Björkhagsskolan kl. 1900

Anders Lindfors, vår meste resenär tillika duktig naturfotograf besökte i somras Galapagos och Ecuador.  I kväll berättar han om sin resa. Det bjuds på kolibrier och andra exotiska fåglar från Andernas molnskogar. Vi får sedan följa med till flera av de biologiskt intressanta öarna i Galapagosarkipelagen. Där får vi träffa en hel del endemiska småfåglar, sjöfåglar i olika storlekar, reptiler och sjölejon.

Vi bjuder på fika

nazka-2

Nazkasula (den heter faktiskt så). Foto: Anders Lindfors.

SLÅTTERTRÄFF

Lördag 11 feb.                       Björkhagssskolan kl. 1000

Vi kommer att stå som värdar för en slåtterträff, där folk från kretsar i Gävleborg och Dalarna med erfarenhet och intresse av slåtter samlas för att delge varandra erfarenheter av ängsslåtter och planera för framtiden. Är du intresserad av att vara med hör du av dig till Barbro 076.1382900.

slatter

Ängsslåtter vid Fäbods. Foto: Lennart Risberg

KRETSSTÄMMA

Tisdag 7 mars                       Björkhagsskolan kl. 1900

Stämman är föreningens årsmöte, där vi utser styrelse och drar upp riktlinjer för verksamheten kommande år.  Har du förslag på nya styrelseledamöter hör du av dig till valberedningens sammankallande Gunnie Magnusson tel. 85047. Vill du att föreningen ska behandla någon särskild fråga kan du skriva en motion som skickas till vår sekreterare Anette Karvonen Persson senast 1 mars, anette.karvonen-persson@edu.hofors.se

KALIFORNIEN

Tisdag 7 mars                       Björkhagsskolan kl. 1930

Efter kretsstämman berättar Barbro och Lennart Risberg om en resa till Kalifornien i september 2016. Naturen där är mycket omväxlande. Stillahavskusten är rik på liv, förutom fåglar som albatrosser och liror finns många däggdjur, som valar av olika arter, sälar, havsuttrar, sjölejon och sjöelefanter. Inte långt från kusten finns stora ökenområden med speciella livsformer. I bergskedjan Sierra Nevada finns tusenåriga jättar av sequoiaträd och skogsarter som mesar, nötväckor och hackspettar. Ganska ofta ser man den vackra kaliforniska tofsvakteln som är statsfågel i Kalifornien.

Vi bjuder på fika.

kalifornisk-tofsvaktel