2017:1 vår

SVAMPAR I BILD

Torsdag 4 maj                      Björkhagsskolan kl. 1900

Vår duktiga svampkännare Lena Melin kommer att visa några av sina svampbilder för oss och berätta om de fynd hon gjort i kommunen. Det handlar både om matsvampar och ett antal sällsynta arter som hon hittat här.

SVAMPAR SOM STUDIECIRKEL

I höst kommer Lena Melin att ha en svampcirkel där vi förhoppningsvis får se många av arterna på plats i naturen. Det kommer att bli 5 träffar och kostnaden är 200 kr/person. Max. 12 deltagare.  Du kan anmäla intresse att delta, vid bildvisningen eller till Barbro Risberg barbro.risberg@gmail.com så får du information om när vi ska träffas. Det beror bl.a. på hur hösten utvecklas. Är det för torrt blir det som bekant dåligt med svamp.

FÅGELTORNSKAMPEN

Lördag 6 maj  Bysjön, morgonen och förmiddagen

Den här dagen är det en tävling mellan lag placerade i fågeltorn i hela Norden om vilka som kan se flest arter. Vi har ett lag som består av fyra personer. Reglerna säger att minst två av dem måste se arten för att den ska räknas. Laget finns på plats i tornet vid Bysjön intill järnvägen i Hästbo mellan kl. 05 på morgonen och kl. 13. Ifjol såg vi 62 arter. Det gav oss en placering som nr 38 av 65 deltagande lag. I år ställer vi upp igen. Den som är intresserad får gärna komma och se hur det går för oss. Även om det är tävling så har vi tid att berätta vad vi har sett och vad vi hoppas på.

FÅGELSKÅDNINGENS DAG

Söndag 7 maj Bysjön kl. 18

Vi uppmärksammar dagen med en fågelpromenad under Lennart Risbergs ledning. Vi samlas vid fågeltornet intill järnvägen för att vandra längs leden runt sjön. Förhoppningsvis är det många fåglar som sjunger i snåren. Kanske har näktergalen kommit. Vid sjön kan vi se fiskgjusen jaga om vi har tur. Dessutom ser vi de fåglar som ligger i sjön. Ta gärna med fika.

DE VILDA BLOMMORNAS DAG

Söndag 18 juni                     Hammardammen kl. 10

Vi tar en promenad runt Hammardammen för att titta lite närmare på de växter som finns i vår vardagsnatur. Här har vi omväxlande miljö med sjöstrand, barrskog, rinnande vatten, vägkanter och närhet till bebyggelse. Det betyder att vi har en stor variation av vilda växter. Nicklas Gustavsson och Margareta Kling leder vandringen.

Ta med fika för en rast, förhoppningsvis i härligt sommarväder.

Svärdslilja

LAVAR PÅ LÖVTRÄD

Lördag 2 sept. Konserthallen kl. 10

Varje höst brukar vi ha en lavutflykt med Nicklas Gustavsson. I år ska vi titta närmare på de gamla, stora lövträden i bruksparken i Hofors. Vi tar en promenad i den vackra miljön och tittar på vad som växer på träden. Ofta tar det lång tid för lavar att börja växa. Därför kan det vara extra spännande att titta på vad som finns i områden med gamla träd som här.

Ta med fika för en rast!

ALTAJBERGEN OCH MONGOLIET

Onsdag 4 okt. Björkhagsskolan kl. 19

Den här kvällen får du en reserapport från Altajbergen och Mongoliet. Barbro och Lennart Risberg besökte området i juni och kan förmedla en bild av naturen, speciellt växter och fåglar.

Vi bjuder på fika.