Veckan vid Bysjön 18 april
Föreningen vill uppmärksamma Bysjön och underlätta för naturintresserade att ta del av allt intressant som finns där. Det kommer att märkas på olika sätt under våren och sommaren.
Ett led i detta är att Barbro och jag ska berätta om naturen vid sjön med en kort rapport en gång i veckan, där detta är den första. Vi går runt sjön varje morgon och stannar sedan till i fågeltornet så vi tycker oss ha bra koll på vad som händer.
Mitten av april är en fin tid för flyttfåglar med en hel del andfåglar. Grågässen ligger i par liksom sångsvanparet. För dem är det snart bobygge och äggläggning. Det är inte dags än för krickor eller knipor så där är det full kurtis. I år har det varit fler storskrakar än vanligt med minst ett tiotal. Fiskgjusar dyker upp varje dag men eftersom det finns så mycket fisk i sjön brukar de snabbt få fångst och sedan flyga undan. Man måste alltså ha tur för att se någon. De senaste dagarna verkar det som att bruna kärrhökarna är på plats igen. De brukar ha bo där vassen är tät.

Varje dag den senaste veckan har vi hört eller sett en mindre hackspett (bilden), ibland vid tornet och ibland nere vid vindskyddet. När den trummar mot en torr trädstam låter det som en symaskin med långa trumningar och korta pauser. Större hackspett, gröngöling och spillkråka finns också vid tornet men deras aktivitet har redan avtagit.
Idag den 18 april fick vi en föraning om sommaren i form av årets första ladusvala. Nu väntar vi på fler afrikaflyttare de närmaste dagarna.
Under vårvintern har de gamla badbryggorna vid Malmjärn flyttats så att man åter kan gå runt sjön om än med visst besvär, eftersom allt inte är på plats än
Av Lennart Risberg



