Rädda tåglinjen Gävle-Sandviken-Storvik-Torsåker-Horndal-Avesta-Fagersta-Skinnskatteberg-Örebro
Naturskyddsföreningen Hofors-Torsåker har startat en namninsamling (länk) till regeringen och regionerna i Gävleborg, Dalarna, Västmanland och Örebro för att rädda tågen till och från Torsåker. Vi vill rädda tåglinjen och att tågtrafiken i Bergslagen ska utvecklas.

Persontrafiken med Tåg i Bergslagen hotas av allvarliga neddragningar. Regeringen har minskat anslagen och regionerna har beslutat att dra in det enda tåget för daglig pendling på sträckan Gävle-Torsåker-Horndal-Avesta-Fagersta-Skinnskatteberg-Örebro.
Tågen på denna sträcka betyder mycket för pendlare i Gästrikland, södra Dalarna, Västmanland och Örebro län. De ger snabba, klimatsmarta förbindelser och stärker utvecklingskraften i regionen. Vi behöver fler tåg, inte färre.
Stora satsningar har gjorts på sträckan, bland annat med hållplatser i Torsåker och Horndals bruk. Under pandemin minskade resandet och sedan dess har trafiken successivt dragits ned vilket gjort det krångligare att tågpendla. Nu hotas det sista tåget på vardagar – ett tåg som bland annat används av elever och arbetspendlare till Gävle, Avesta och Örebro. Men också för resande mellan Bergslagen, Värmland och Västsverige.
Regeringen (Trafikverket) minskade förra året anslagen till Tåg i Bergslagen med 11 miljoner kronor. Nu aviseras dessutom höjda banavgifter, med en ökning på 15 procent – för Tåg i Bergslagen innebär det ytterligare 8 miljoner kronor per år.
Regionerna som äger Tåg i Bergslagen har nu beslutat att dra in tåget som passar för arbets- och skolpendling från tidtabellsskiftet i december 2026, vilket kommer att öka restiderna betydligt. Tågen kommer att finnas kvar på helgerna.
Vi vill att regeringen och Trafikverket avsätter pengar eller avstår från höjningen av banavgifterna så att regionerna kan bevara och utveckla tågtrafiken på sträckan.
Tågen på denna sträcka betyder mycket för pendlare i Gästrikland, södra Dalarna - Västmanland och Örebro län. De ger snabba, klimatsmarta förbindelser och stärker utvecklingskraften i regionen. Microsofts stora satsning på serverhallar i Horndal är bara ett exempel på behovet av snabba tåg på denna sträcka. Vi behöver fler tåg, inte färre. För att skriva på vår namninsamling klicka här.
