Vinter 2014-15

VINTERTRÄFF

Tisdag 9 dec.                                             Björkhagsskolan kl. 19

Det är tradition i vår förening att vi avslutar året med en tillbakablick på sommaren som gick. Ta med dig bilder från dina upplevelser i naturen. Projektor och dator finns på plats. Efter bilderna bjuder vi på samvaro med kaffe/te, lussekatt och pepparkaka.

Vinterträff

Spjutflickslända

CAFÉ PLANET

Tisdag 20 jan.                       Folkets hus Sandviken kl. 19

Svante Axelsson är generalsekreterare i Naturskyddsföreningen i Sverige. Han har skrivit en bok där han visar positiva infallsvinklar på hur det går att hitta lösningar på de stora globala miljöproblemen så att vi får en hållbar utveckling för planeten. Den här kvällen föreläser han om det. Vi kan rekommendera Svante som en mycket bra och inspirerande föreläsare att lyssna till. Vi samarrangerar föreläsningen med kretsarna i Sandviken och Gävle. Håll utkik i lokalpressen efter annons eller kolla vår hemsida regelbundet. Hör av dig till någon i styrelsen om du vill samåka in till Sandviken. Gratis entré och fika.

KRETSSTÄMMA

Onsdag 4 mars                                                                 Björkhagsskolan kl. 19

Stämman är föreningens årsmöte. Till den har du möjlighet att föreslå nya styrelseledamöter och komma med förslag till föreningens verksamhet. Valberedningens ordförande är Erik Keijser, tel. 22517. Förslag och idéer förs fram till vår sekreterare Anette Karvonen Persson, tel. 21529 senast 28 februari.

VILDA VÄXTER I VÅR KOMMUN

Onsdag 4 mars                            Björkhagsskolan kl. 1930

Inom föreningen har vi under många år kartlagt den vilda floran i Hofors-Torsåker. Boken om floran kom 2008. Sen dess har det hänt en hel del med nya fynd. Vill du ha en genomgång av helheten och också lite om förändringarna ska du komma till kvällens bildvisning. Vi blickar också framåt och planerar för några utflykter till intressanta växtområden i sommar. Du får också veta vad det innebär att vara floraväktare. Kanske det är något du vill vara med på/hjälpa till med? Barbro Risberg visar bilder och ansvarar för mötet. Vi bjuder på fika.

Kretsstämma

Gökärt, en vanlig försommarväxt i vår kommun